15 czerwca 2020
Dzień dobry. Jak się macie??
Ostatnie tygodnie poświęcamy połączeniu teoretycznych opracowań piosenek i utworów z kopiowaniem ich elementów oraz całości utworów. Żeby do końca poznać piosenkę czy dany utwór proponuje jeszcze raz:
- posłuchać wersji oryginalnych utworów
- śpiewać melodie w celu jej utrwalenia (może być bez tekstu)
- wychowankowie śpiewający przyswajają tekst,
- wychwycić różnice tempa oryginałów z podanymi przeze mnie ćwiczeniami .
- ćwiczyć w wolnych tempach
- po utrwaleniu akompaniamentu , zaczynamy ćwiczyć ze śpiewem to trudny proces, ale możliwy do osiągnięcia przez powtarzanie, powtarzanie.
PROCES powtarzania uruchamia wasze specjalnie uwrażliwione zmysły i właściwości psychiczne jak: stopień wrażliwości, pamięć muzyczną i skupienie na jednym ''przedmiocie '' przez dłuższy czas -- ( cierpliwość !! .)
W tak zwanym między czasie proszę utrwalać wcześniej podane nowe akordy , nowe kadencje , oraz poznawać nowe rytmy !
16 czerwca
.. Wracamy do wprawek , gama C dur i chromatyka wykonujemy kostkując ( od struny do struny ) na jednym dzwięku po cztery uderzenia na jednym dżwięku , trzy uderzenia na jednym dzwięku , potem dwa uderzenia i na koniec po jednym .
c c c c , d d d d , e e e e itd. kostkuj naprzemiennie .
c c c , d d d , e e e itd. kostkuj naprzemiennie .
Zachęcam WAS do słuchania naszych piosenek w wersji oryginalnej, podśpiewujemy słuchając i tym razem kierujemy naszą uwagę na zakończenia utworów .
Po wielokrotnym przesłuchaniu piosenek następuje uruchomienie waszej wyobrażni, emocjonalności, wrażliwości na piękno (melodia, brzmienie akordów czyli harmonia, tekst piosenki) oraz specyficzne właściwości danego utworu (rytm, metrum, akcentowanie, tempo, styl) .
Teraz gramy piosenki lepiej, bo więcej o nich wiemy - czyli jesteśmy osłuchani!!!
18 czerwca
Dziś chciałbym skupić Waszą uwagę na samodzielnym rozumieniu rozpoczynania piosenki - utworu . Nazywamy to nabiciem tempa , zawsze robiliśmy to w grupie czyli ja robiłem to za WAS . Indywidualne myślenie polega na tym , że znając metrum np. 4/4 lub 3/4 { korzystając z metronomu podczas ćwiczenia ustalamy tempo wolniejsze } , natomiast po wielokrotnym słuchaniu elementów utworu, a potem całości dochodzimy do wprawy w trafianiu w tempo .
Rozpoczynając wracamy myślami do oryginału , nucimy , mruczymy ,podśpiewujemy i w momencie kiedy uznamy, że '' to jest to '' uruchamiamy prawą nogę- stopę stukając ćwierć nuty głośno je wypowiadamy 1 2 3 4 , 1 2 3 4 . Nabiliśmy tzw .dwa puste takty. Proszę próbować - to szczególnie ceniona umiejętność w grupie , zespole . Wszyscy powinni wiedzieć wcześniej , że nabijamy dwa takty i pozostać w skupieniu - powodzenia.
POZDRAWIAM.