STATUT
MŁODZIEŻOWEGO DOMU KULTURY
IM. HELENY STADNICKIEJ W RADOMIU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Nazwa Placówki brzmi - Młodzieżowy Dom Kultury im. Heleny Stadnickiej w Radomiu (skrót MDK).
- MDK jest publiczną nieferyjną placówką oświatowo-wychowawczą wychowania pozaszkolnego z siedzibą przy ul. Słowackiego 17.
§ 2
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Heleny Stadnickiej jest Miejską Jednostką Organizacyjną, dla której organem prowadzącym jest Gmina Miasta Radomia, jest jednostką budżetową wykazaną w załączniku nr 6 do Statutu Miasta Radomia w pkt. I. 1.97 stanowiącym Wykaz Miejskich Jednostek Organizacyjnych, Spółek Prawa Handlowego oraz Innych Podmiotów i Jednostek.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
§ 3
- Młodzieżowy Dom Kultury w Radomiu posiada własny znak logo. Logo jest niebiesko-pomarańczowym znakiem na białym tle. U jego podstawy widnieje napis RADOM w kolorze pomarańczowym.
- MDK może używać loga okolicznościowego opracowanego w związku z jubileuszem działalności lub innymi ważnymi wydarzeniami.
- Młodzieżowy Dom Kultury w Radomiu prowadzi własną kronikę.
- Placówka posiada stronę internetową pod adresem: www.mdk.radom.pl i fanpage na portalu Facebook.
§ 4
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Heleny Stadnickiej posługuje się pieczęcią urzędową o treści zawierającej nazwę Placówki, dane odnośnie jej lokalizacji i identyfikujące.
- Młodzieżowy Dom Kultury im. Heleny Stadnickiej obejmuje swoją działalnością Gminę Radom oraz przyległe gminy i powiaty.
- Placówka może realizować zadania także poza swoją siedzibą.
§ 5
- Podstawą funkcjonowania Młodzieżowego Domu Kultury jest:
- Ustawa Prawo oświatowe z 14 grudnia 2016 roku (Dz. U. 2021 poz. 1082 ze zm);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U 2015 poz. 1872 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U 2022, poz. 645).
Rozdział II
Cele i zadania Młodzieżowego Domu Kultury
§ 6
- Młodzieżowy Dom Kultury realizuje następujące cele:
- integracja środowiska lokalnego w kierunku pomocy rodzinie i szkole w wychowaniu;
- wypełnienie czasu wolnego dzieci i młodzieży w sposób będący swoistą profilaktyką przeciw marginalizacji, wchodzeniu w konflikt z prawem, szerzeniu się alkoholizmu, używaniu narkotyków i poddawaniu się oddziaływaniu sekt;
- edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, pomoc w znajdowaniu i promowaniu talentów;
- wychowanie dla demokracji i uczenie zasad tolerancji i poszanowania praw człowieka;
- wychowanie fizyczne realizowane w sposób sprzyjający harmonijnemu rozwojowi dzieci i młodzieży;
- zbliżanie i integracja europejska młodzieży przy jednoczesnym działaniu na rzecz poszanowania i dumy z kultury narodowej;
- poznawanie dziedzictwa kulturowego;
- zbliżanie i integracja względem osób niepełnosprawnych, słabszych oraz uchodźców, szczególnie z państw objętych wojną.
§ 7
- Młodzieżowy Dom Kultury realizuje następujące zadania:
- analiza potrzeb środowiska w zakresie wychowania w czasie wolnym;
- pogłębianie i rozszerzenie wiedzy wykraczającej poza programy szkolne;
- rozwijanie różnorodnych zainteresowań wychowanków;
- stwarzanie warunków do rozwoju intelektualnego wychowanków szczególnie utalentowanych;
- przygotowanie dzieci i młodzieży do samodzielnego realizowania zamierzeń artystycznych, naukowych i sportowych, oraz kształtowanie ich potrzeb kulturalnych;
- inspirowanie ruchu artystycznego i naukowego;
- organizowanie przeglądów, wystaw, zawodów dla wychowanków MDK i dla innej młodzieży szkolnej oraz promocja najwartościowszych dokonań regionu i kraju w sferze kultury, nauki i sztuki;
- umożliwianie podnoszenia sprawności fizycznej, rozwijania i kształtowania nawyków czynnego wypoczynku, rekreacji oraz zajęć sprzyjających rozwojowi fizycznemu wychowanków;
- rozwijanie zamiłowań do uprawiania krajoznawstwa i turystyki;
- współpraca z instytucjami kultury, organizacjami, związkami i stowarzyszeniami w zakresie podejmowania zadań na rzecz wychowania dzieci i młodzieży w czasie wolnym;
- wypracowanie najbardziej pożądanych form pracy pozaszkolnej z wychowankami, dostosowanych do potrzeb środowiska lokalnego;
- organizacja różnorodnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży, w tym niepełnosprawnej, oraz ze środowisk zaniedbanych wychowawczo i prezentacja ich twórczości;
- zapewnienie warunków bezpiecznego pobytu na terenie Placówki,
- wprowadzono Regulamin Funkcjonowania Monitoringu Wizyjnego (zewnętrznego); - w realizacji zadań placówka respektuje zobowiązania wynikające z:
- Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ,
- Deklaracji Praw Dziecka ONZ,
- konwencji o Prawach Dziecka.
§ 8
- MDK realizuje powyższe zadania poprzez:
- zapewnienie właściwych warunków lokalowych i technicznych dla realizacji założonych zadań programowych;
- organizowanie kół zainteresowań, sekcji, klubów, grup, zespołów - w tym dla osób niepełnosprawnych;
- prezentacje środowiskowe najwartościowszych profesjonalnych i amatorskich dokonań w obszarze kultury szkolnej i środowiska lokalnego;
- sprawowanie bezpośredniej opieki nad wychowankiem przebywającym w placówce podczas zajęć przez nauczycieli prowadzących te zajęcia;
- organizację wycieczek poza teren Radomia realizowanych według odrębnych przepisów oraz wyjść do celów edukacyjnych i wychowawczych, będących inną formą działalności dydaktyczno-wychowawczej placówki, które nie wymagają dodatkowej zgody rodziców wychowanków, a polegać mogą na uczestnictwie w zajęciach warsztatowych, zawodach sportowych, spotkaniach integracyjnych, seansach kinowych, spektaklach teatralnych, wystawach, wernisażach i innych zajęciach edukacyjnych lub rekreacyjnych odbywających się na terenie Radomia, ale poza miejscem realizacji zajęć MDK;
- informowanie wychowanków o sposobach zachowania w sytuacjach zagrożenia;
- przyjmowanie dzieci niebędących obywatelami polskimi.
- Realizacja powyższych zadań przez Młodzieżowy Dom Kultury służy także profilaktyce przeciwko niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży, integracji osób niepełnosprawnych oraz zwalczaniu patologii społecznych.
§ 9
- Formy współpracy placówki z rodzinami wychowanków, szkołami, innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem lokalnym:
- zebrania i kontakty indywidualne z rodzicami;
- udział rodziców w imprezach realizowanych przez wychowanków;
- wspomaganie organizacji imprez artystycznych;
- udział w promocji Placówki;
- uczestnictwo poprzez Radę Rodziców w planowaniu i finansowaniu działań Placówki,
- organizacja akcji i imprez o zasięgu środowiskowym, miejskim i regionalnym przy udziale szkół;
- organizacja konkursów, przeglądów, prezentacji wojewódzkich oraz ogólnopolskich;
- koordynacja konkursów ogólnopolskich oraz na szczeblu powiatowym i wojewódzkim;
- prowadzenie akcji letniego i zimowego wypoczynku w mieście;
- zajęcia otwarte w MDK dla szkół;
- bezpośrednie kontakty z dyrektorami szkół, wychowawcami, pedagogami szkolnymi, kontakt z samorządami szkolnymi;
- korzystanie z bazy szkół;
- przesyłanie do szkół informacji o osiągnięciach uczniów w placówce pozaszkolnej;
- wspomaganie szkoły w procesie edukacji uczniów;
- doskonalenie zawodowe, szczególnie w zakresie zajęć pozalekcyjnych, poradnictwa i pomocy przy organizacji imprez szkolnych;
- przekazywanie informacji o działalności do mediów lokalnych;
- wnioskowanie o patronat medialny;
- zapraszanie przedstawicieli mediów na organizowane przedsięwzięcia;
- uczestniczenie w działaniach podejmowanych przez środowisko lokalne.
Rozdział III
Organy Młodzieżowego Domu Kultury
§ 10
- Organami Młodzieżowego Domu Kultury są:
- Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Wychowanków.
§ 11
- Młodzieżowym Domem Kultury kieruje Dyrektor wybrany zgodnie z aktualnymi aktami prawnymi i wytycznymi organów prowadzących Placówkę:
- organizuje i kontroluje pracę wszystkich pracowników zatrudnionych w Placówce;
- reprezentuje MDK;
- zarządza zasobami MDK i jest upoważniony do zaciągania zobowiązań finansowych;
- podpisuje dokumenty reprezentujące Placówkę, sporządzone przez pracowników Placówki oraz podpisuje korespondencję;
- zapewnia warunki do rozwijania zainteresowań i aktywności dzieci i młodzieży;
- dba o bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników i wychowanków;
- odpowiada za stan i zabezpieczenie majątku Placówki;
- współpracuje z Radą Rodziców;
- jest administratorem danych osobowych.
§ 12
- Za pracę Rady Pedagogicznej odpowiedzialny jest Dyrektor Placówki.
- Jako Przewodniczący Rady Pedagogicznej Dyrektor Placówki ma obowiązek:
- dbać o atmosferę życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady Pedagogicznej w podnoszeniu poziomu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej;
- pilnować należytego wypełniania przez Radę Pedagogiczną jej zadań i kontrolować wykonanie uchwał Rady;
- opracować terminarz i projekt tematów posiedzeń Rady Pedagogicznej;
- umożliwiać członkom Rady Pedagogicznej wcześniejsze zapoznanie się z materiałami (zarządzeniami) władz, projektami uchwał w sprawach będących przedmiotem obrad Rady Pedagogicznej;
- udzielać informacji Radzie Pedagogicznej o wszystkich rozpatrywanych przez nią sprawach dotyczących działalności placówki i przedstawić w tych sprawach uzasadnione stanowisko Dyrekcji Placówki.
- Dyrektor Placówki wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa lub przeciwnych dobru placówki i zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 13
- Organem wewnętrznym opiniodawczym i stanowiącym jest Rada Pedagogiczna powołana do rozważania, opracowywania, rozstrzygania w granicach kompetencji spraw wychowania i nauczania.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie regulaminu.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:
- Dyrektor Placówki jako przewodniczący;
- Wicedyrektor;
- wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce, oraz pracownicy dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
- Poza osobami wchodzącymi w skład Rady Pedagogicznej w pełnych posiedzeniach Rady Pedagogicznej lub ich częściach mogą uczestniczyć na zaproszenie Dyrektora Placówki:
- osoby nie będące pracownikami danej Placówki, ale związani z nią swoją pracą wychowawczą np. przedstawiciele Rady Rodziców. Osoby te uczestniczą w posiedzeniach Rady Pedagogicznej z głosem doradczym.
§ 14
- Rada Pedagogiczna dba o poziom wychowawczy i naukowy Placówki, omawia i opracowuje ważniejsze sprawy wychowawcze i dydaktyczne związane z całokształtem życia Placówki oraz sprawy przekazane jej osobnymi przepisami, załatwia je w granicach kompetencji określonymi przepisami i przygotowuje projekt Statutu Placówki lub jego zmian.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planów pracy Placówki;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustala się sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Placówki.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Placówki;
- projekt planu finansowego Placówki;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- wnioski Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć (w ramach wynagrodzenia zasadniczego);
- kandydatury osób na stanowiska kierownicze;
- wyraża opinie o pracy Dyrektora na piśmie na wniosek organu prowadzącego i nadzorującego.
- Rada Pedagogiczna wykonuje inne działania wynikające z przepisów:
- może wystąpić z umotywowanym wnioskiem o odwołanie osoby ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w Placówce;
- może wyłonić przedstawiciela do zespołu oceniającego, rozpatrującego wniosek odwołania od oceny pracy;
- może wyłonić przedstawiciela do komisji konkursowej;
- może podjąć uchwałę o nadaniu imienia pracowni MDK, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Wychowanków.
§ 15
- Rada Pedagogiczna pracuje zgodnie z rocznym planem Placówki.
- Zwyczajne posiedzenia Rady Pedagogicznej lub zebrania zwołuje Dyrektor Placówki przynajmniej dwa razy do roku (rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego).
- Nadzwyczajne posiedzenia Rady Pedagogicznej mogą być organizowane:
- na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,
- z inicjatywy Dyrektora Placówki,
- na polecenie władz oświatowych,
- na życzenie co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej wyrażone na piśmie z podaniem przedmiotu obrad.
§ 16
- Porządek obrad, datę i godzinę zebrania Rady Pedagogicznej podaje Dyrektor placówki zainteresowanym co najmniej 7 dni przed posiedzeniem.
- W przypadkach wyjątkowych (uzasadnionych) termin siedmiodniowy nie musi być zachowany.
§ 17
- Uchwały Rady Pedagogicznej mogą być podejmowane w obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków wchodzących w skład Rady Pedagogicznej z głosem decydującym. Uchwały zapadają zwyczajną większością głosów. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
- O formie głosowania (tj. jawnym lub tajnym) decyduje Rada Pedagogiczna.
§ 18
- Członek Rady Pedagogicznej jest obowiązany:
- brać czynny udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
- wykonywać prawomocne uchwały Rady Pedagogicznej zgodnie z ustaloną ich treścią i terminami.
- Członek Rady Pedagogicznej uznający jakiekolwiek zarządzenie Dyrektora za niezgodne z dobrem Placówki ma prawo przedstawić swoje stanowisko na najbliższym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
§ 19
- W stosunku do przebiegu posiedzeń i treści obrad Rady Pedagogicznej obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej.
§ 20
- Z przebiegu posiedzeń Rady Pedagogicznej spisuje się protokół w formie elektronicznej i wydruku komputerowego w terminie 7 dni od daty posiedzenia.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zapoznania się z treścią protokołu w terminie 7 dni i zgłaszania ewentualnych poprawek przewodniczącemu.
- Decyzję o wprowadzeniu poprawek do protokołu podejmuje Rada Pedagogiczna na następnym zebraniu.
§ 21
- Udział w posiedzeniach i zebraniach Rady Pedagogicznej jest obowiązkowy i każda nieobecność musi być usprawiedliwiona.
- Usprawiedliwienie nieobecności może nastąpić w przypadku zwolnienia lekarskiego oraz szczególnego wypadku losowego zgłoszonego Dyrektorowi.
- Obecność na Radzie Pedagogicznej dokumentuje się własnoręcznym podpisem na liście obecności.
§ 22
- Inne uprawnienia Rady Pedagogicznej określone są w Ustawie „ Prawo Oświatowe”, „Karcie Nauczyciela”.
§ 23
- Rada Rodziców działająca w MDK stanowi samorządną reprezentację Rodziców.
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora MDK z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw MDK.
- Rada Rodziców MDK może podejmować działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych oraz może gromadzić własne środki finansowe pochodzące z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł.
- Rada Rodziców posiada własny opracowany przez siebie regulamin zasad funkcjonowania który nie może być sprzeczny ze statutem MDK, określający tryb wyboru i kompetencje, do których należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczo-profilaktycznego placówki, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym realizowane przez nauczycieli, a skierowane do wychowanków i dostosowane do ich potrzeb w tym zadania związane z zapewnieniem integracji wychowanków niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania Placówki;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Placówki.
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- Wydatkowanie pieniędzy Rady Rodziców MDK musi odbywać się według przyjętego w tym zakresie regulaminu i ogólnie przyjętych zasad księgowości.
§ 24
- W MDK działa Samorząd Wychowanków.
- Samorząd tworzą wychowankowie Placówki.
- Zasady wybierania i działania samorządu wychowanków określa regulamin.
- Regulamin Samorządu Wychowanków nie może być sprzeczny ze statutem MDK.
- Samorząd Wychowanków może przedstawiać Dyrektorowi MDK, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków.
- Samorząd ma prawo:
- występować do dyrektora w obronie praw wychowanków,
- wybierać nauczyciela pełniącego rolę opiekuna.
§ 25
- Sprawy sporne między pracownikami rozstrzygane są w trybie przewidzianym przez kodeks pracy, kodeks postępowania cywilnego, kartę nauczyciela.
- Konflikt między nauczycielem i wychowankiem:
- w sprawach konfliktowych orzekają w pierwszej instancji:
- kierownik pracowni lub działu dla nauczycieli prowadzących koła, sekcje itp.,
- Dyrektor Placówki dla kierowników pracowni lub działów zatrudnionych w Placówce;
- od orzeczenia Dyrektora Placówki może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego;
- odwołanie wnosi jedna ze stron. Musi być wniesione do dwóch tygodni od daty wydania orzeczenia.
- w sprawach konfliktowych orzekają w pierwszej instancji:
- Konflikt między nauczycielami:
- postępowanie prowadzi Dyrektor Placówki;
- w wypadkach nierozstrzygnięcia sporu na wniosek Dyrektora postępowanie wszczyna Rada Pedagogiczna nie później niż po upływie 14 dni;
- od decyzji Rady Pedagogicznej może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego Placówkę;
- konflikt pomiędzy Dyrektorem Placówki a nauczycielami rozpatruje w pierwszej kolejności Rada Pedagogiczna, a następnie na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Placówkę.
- Konflikty pomiędzy rodzicami a innymi organami placówki:
- postępowanie w pierwszej instancji prowadzi Dyrektor Placówki, a następnie Rada Pedagogiczna lub Rada Rodziców;
- w przypadkach spornych przysługuje prawo wniesienia w ciągu 2 tygodni odwołania do organu prowadzącego.
- Spory między Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Wychowanków rozstrzyga Dyrektor.
- Spory między Dyrektorem a pozostałymi organami Placówki rozstrzyga organ prowadzący Placówkę.
Rozdział IV
Organizacja Młodzieżowego Domu Kultury
§ 26
- MDK prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną.
- Podstawową jednostką organizacyjną MDK są zajęcia stałe (koło, sekcja,
zespół, klub, grupa i inne), ujęte w stałym tygodniowym planie zajęć. - W sytuacji zawieszenia zajęć stacjonarnych i konieczności ich realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wykorzystywać się będzie narzędzie stworzone przez ministra do spraw oświaty, a w razie niemożności skorzystania z tej formy, zajęcia mogą być realizowane z użyciem platformy Microsoft Teams. Pomocniczo zakłada się wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych z użyciem komputerów, tabletów, smartfonów, programów do pracy z dziećmi i młodzieżą, ponadto multimedialnych książek, aplikacji, gier edukacyjnych, materiałów multimedialnych, które są dostosowane do potrzeb i możliwości młodzieży i dzieci.
§ 27
- Zajęcia stałe tworzy się dla grupy wychowanków o liczebności ustalonej przez dyrektora Placówki w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Godzina zajęć stałych wynosi 45 minut.
- Godzina zajęć w Pracowni Imprez Masowych wynosi 60 minut.
- Godziny mogą być łączone w bloki, jednak z zachowaniem rygorów higieny
psychofizycznej wychowanków i BHP. - W MDK można tworzyć pracownie i działy.
- Oprócz zajęć stałych MDK prowadzi zajęcia o charakterze okresowym i okazjonalnym (masowym). W tym celu jest utworzona pracownia lub dział imprez masowych.
Do zadań pracowni lub działu imprez masowych należą:- organizacja wystaw, konkursów, turniejów, przeglądów, zawodów, festiwali itp. o zasięgu miejskim, wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym;
- popularyzacja i prezentacja dorobku pracowni MDK;
- organizowanie imprez tematycznych i okolicznościowych;
- organizowanie warsztatów oraz wypoczynku w okresie wakacji i ferii zimowych zarówno dla uczestników MDK jak i dzieci spoza placówki;
- organizacja wyjazdów wychowanków na konkursy, festiwale, zawody w kraju i za granicą;
- inne
- Dyrektor ustala w porozumieniu z organem prowadzącym stanowisko wicedyrektora i kierowników działu, pracowni.
- Wicedyrektora, kierowników działów i pracowni powołuje Dyrektor MDK po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Pedagogicznej.
- Obowiązki i kompetencje wicedyrektora, kierowników działów i pracowni określa dyrektor Placówki.
§ 28
- Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny MDK opracowany przez Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Arkusz organizacyjny Placówki na każdy rok zatwierdza organ prowadzący Placówkę. Arkusz może być korygowany w okresie całego roku szkolnego w formie aneksu.
- Placówka opracowuje własne programy i plany pracy.
- MDK prowadzi działalność w okresie całego roku kalendarzowego.
- Godziny pracy Placówki ustala Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- MDK prowadzi działalność w dni powszednie, a w razie potrzeby w dni ustawowo wolne od pracy oraz w święta.
§ 29
- Działalność programową Placówki mogą wspierać wolontariusze na zasadach określonych odrębnymi przepisami
§ 30
- Działalność MDK mogą wspierać stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest rozszerzanie, wzbogacanie i wspieranie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Placówki.
Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy
§ 31
- Zajęcia z wychowankami w MDK prowadzą nauczyciele; w uzasadnionych
przypadkach zajęcia mogą prowadzić również inne osoby za zgodą organu nadzorującego.
Placówka zatrudnia:- pracowników pedagogicznych oraz inne osoby w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami oświatowymi;
- pracowników administracji i obsługi w trybie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących pracowników samorządowych;
- w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą prowadzić również inne osoby na zasadach określonych w przepisach dotyczących zatrudnienia osób nie będących nauczycielami.
- Placówka może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem a szkołą wyższą.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Placówki określa zakres obowiązków służbowych oraz Regulamin Pracy MDK.
- Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z wychowankami i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy.
- W przypadku prowadzenia zajęć na odległość nauczyciel dba o jakoś zajęć, stwierdzenie obecności wychowanka na zajęciach, dostarczanie materiałów i pozyskiwanie informacji zwrotnych na temat uzyskanych efektów, które dokonywać się będzie przy użyciu narzędzie Microsoft Teams oraz za pomocą aplikacji Messenger lub WhatsApp. Do utrzymywania kontaktów z rodzicami wykorzystywać można także połączenia telefoniczne i wiadomości tekstowe;
- w przypadku prowadzenia zajęć z użyciem platformy Microsoft Teams lub narzędzia stworzonego przez ministra do spraw oświaty obecność wychowanków na zajęciach będzie odnotowana po zalogowaniu się uczestnika i odpowiedzi na pytanie początkowe ustalone przez prowadzącego zajęcia, które nawiązuje do zajęć.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wychowankom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
- W przypadku realizacji zajęć na sposób zdalny Placówka zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa wychowanków w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne zajęć z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, wyznaczając zadania wychowankom, które będą powodować przerwy w pracy przy komputerze, np. zajęcia ruchowe, plastyczne, gry logiczne, praktyczne ćwiczenia głosowe, wokalne, gry na instrumentach itp.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za przestrzeganie praw dziecka i praw wychowanka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach.
- Nauczyciele/pracownicy MDK wspomagają wychowanków niebędących obywatelami polskimi w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi i zmianą środowiska.
- Do głównych zadań nauczyciela MDK należy:
- kształtowanie i rozwijanie zainteresowań wychowanków;
- pogłębianie i rozszerzanie wiedzy;
- stwarzanie warunków do rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży szczególnie utalentowanej w różnych dziedzinach;
- rozpropagowanie zajęć wśród dzieci i młodzieży w środowisku;
- organizowanie różnorodnych akcji zachęcających uczniów do udziału w zajęciach prowadzonych przez MDK;
- opracowanie programu pracy i jego realizacja;
- realizacja programu dydaktyczno-wychowawczego przewidzianego ogólnym planem pracy;
- organizacja zajęć stałych, okazjonalnych i masowych poza siedzibą Placówki w uzgodnieniu z dyrektorem MDK;
- organizowanie zajęć w sposób atrakcyjny, zachęcający dzieci i młodzież do aktywnego uczestnictwa we wszystkich formach zajęć, zmierzających do zapewnienia frekwencji w ciągu całego roku szkolnego;
- współudział w organizacji imprez masowych;
- organizowanie spotkań z rodzicami;
- składanie informacji dotyczących stanu zespołów oraz sprawozdań półrocznych i rocznych dotyczących frekwencji i stopnia realizacji planu pracy;
- systematyczne prowadzenie dokumentacji;
- współpraca z administracją w zakresie wyposażenia pracowni w sprzęt i pomoce naukowe;
- dbanie o estetykę pracowni;
- utrzymanie stałego kontaktu ze szkołami;
- odpowiedzialność za stan dyscypliny w zespole;
- udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć stałych, okresowych i okazjonalnych (festiwale, przeglądy, turnieje, zawody konkursy, wycieczki, wypoczynek itp.);
- czas pracy oraz zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi musi być dostosowany do potrzeb zabezpieczenia funkcjonowania Placówki w zakresie wynikającym z realizacji jej celów programowych.
- Każdy nauczyciel, w ramach wynagrodzenia zasadniczego, jest zobowiązany do dostępności w MDK poza zajęciami bezpośrednimi wynikającymi z planu (1 godzina 60-minutowa tygodniowo dla zatrudnionych w wymiarze co najmniej ½ etatu i 1 godzina raz na dwa tygodnie dla osób zatrudnionych w wymiarze poniżej ½ etatu). Wymagany wymiar może być dzielony na dwa mniejsze odcinki czasowe. Obecność w ramach dostępności w placówce przeznaczona jest na potrzeby rodziców i wychowanków w celu konsultacji, rozmów, rozstrzygania problemów lub indywidualne zaangażowanie w pracy z wychowankiem. Informację o terminarzu ww. godzin dostępności nauczyciel podaje wychowankom na pierwszych zajęciach oraz udostępnia się w sekretariacie MDK.
Rozdział VI
Wychowankowie MDK
§ 32
- Wychowankami MDK mogą być dzieci i młodzież do 25 roku życia.
- Uczestnikami Placówki mogą być również dzieci, młodzież i dorośli nie biorący udziału w stałych formach zajęć, a korzystający z szerokiej oferty proponowanych imprez.
- Uczestnictwo w zajęciach organizowanych przez MDK jest dobrowolne.
- Rekrutacja na dany rok szkolny na stałe formy zajęć organizowane w MDK odbywa się na zasadach, według kryteriów i w terminach uzgodnionych z organem prowadzącym.
- Nabór do kół zainteresowań odbywa się w formie elektronicznej według regulaminu rekrutacji i może być uzupełniany w trakcie roku szkolnego.
- Uczestnictwo w zajęciach potwierdzone jest wypełnioną kartą uczestnika na początku roku szkolnego podpisaną przez pełnoletniego uczestnika, rodzica lub prawnego opiekuna.
- W pracy MDK biorą udział stali wychowankowie, okresowi i okazjonalni;
- stały wychowanek MDK bierze systematyczny udział w zajęciach w okresie całego roku szkolnego. Obecność stałego wychowanka na zajęciach podlega kontroli,
- okresowy wychowanek MDK bierze udział w zajęciach przeznaczonych dla realizowania określonego zadania w ustalonym czasie,
- okazjonalny wychowanek zajęć MDK korzysta w sposób doraźny z urządzeń placówki i organizowanych przez nią imprez.
- Wychowankowie MDK mają prawo:
- znać program pracy zespołu na cały rok;
- uczestniczyć w planowaniu i programowaniu zajęć zespołu;
- zgłaszać nauczycielom uwagi i wnioski dotyczące usprawnień pracy placówki;
- rozszerzać zainteresowania i wiedzę w ramach działających zespołów;
- reprezentować MDK na festiwalach, konkursach, wystawach itp. o zasięgu krajowym i międzynarodowym;
- uczestniczyć w akcji obozów, wycieczek organizowanych przez MDK;
- brać udział w imprezach masowych organizowanych przez Placówkę (spotkania, prelekcje, koncerty, przeglądy);
- zgłaszać nauczycielom problemy trudne do samodzielnego rozwiązania;
- uczestniczyć w zajęciach organizowanych przez Placówkę w okresie ferii szkolnych;
- brać udział w pracach samorządu, przyczyniać się do realizacji jego zadań.
- Wychowankowie MDK mają obowiązek:
- dbać o honor Placówki, znać ją, szanować i godnie reprezentować;
- współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed Placówką;
- punktualnie i regularnie uczęszczać na zajęcia;
- przestrzegać obowiązujących przepisów BHP;
- być koleżeńskim i uczynnym, współdziałać w kształtowaniu przyjaznych stosunków współżycia w zespole;
- okazywać szacunek nauczycielom i pracownikom Placówki;
- przestrzegać prawidłowego używania sprzętu, pomocy naukowych, materiałów i narzędzi;
- dbać o czystość i estetykę pracowni i Placówki;
- dbać o higienę osobistą i estetyczny wygląd własny;
- wystrzegać się szkodliwych nałogów;
- przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Placówki i wydanych na jego podstawie regulaminach i zarządzeniach;
- przestrzegać zaleceń nauczyciela i Dyrektora Placówki.
- Nagrody dla wyróżniających się wychowanków MDK:
- wyróżnienie (pochwała) przez nauczyciela wobec zespołu;
- wyróżnienie (pochwała) przez Dyrektora placówki wobec wychowanków MDK;
- nagrody od Dyrektora i Rady Pedagogicznej w formie dyplomu, listu pochwalnego, w formie rzeczowej;
- list gratulacyjny do dyrekcji szkoły wychowanka MDK;
- szczególną formą wyróżnienia dla długoletniego i aktywnego wychowanka jest tytuł Honorowego Wychowanka MDK . Honorowy Wychowanek MDK otrzymuje dyplom i statuetkę.
- Kary dla wychowanków nie wywiązujących się z obowiązków:
- upomnienie w indywidualnej rozmowie z nauczycielem,
- upomnienie wobec zespołu przez nauczyciela,
- nagana wobec zespołu udzielona przez nauczyciela,
- nagana udzielona przez Dyrektora Placówki,
- skreślenie z listy wychowanków,
- od nałożonej kary przysługuje wychowankowi prawo odwołania do Dyrektora Placówki w ciągu 14 dni od nałożenia kary.
- W przypadku naruszenia praw dziecka skargi kieruje się do Dyrektora MDK, który rozpatruje je w ciągu 14 dni.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora Placówki do skreślenia wychowanka z listy wychowanków uczestniczących w zajęciach organizowanych przez Placówkę w przypadkach:
- zachowań zagrażających zdrowiu lub życiu uczestników zajęć lub innych osób,
- wielokrotnego rażącego naruszenia regulaminu MDK.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 33
- MDK używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- MDK prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez MDK gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- W MDK dopuszcza się działanie związków zawodowych pracowników oświaty, stowarzyszeń, fundacji i klubów uczniowskich.
- Przebywanie w Placówce uczestników zajęć stałych i okazjonalnych możliwe jest w przewidzianym na nie czasie oraz w przypisanych do nich pomieszczeniach.
- Poza godzinami zajęć wychowankowie mogą przebywać na terenie Placówki wyłącznie w miejscach powszechnie dostępnych.
- Pracownicy Młodzieżowego Domu Kultury mogą odmówić wstępu lub wyprosić z pomieszczeń Placówki osobę, której zachowanie może wskazywać na prawdopodobieństwo stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa Placówki i wychowanków, lub zachowanie której uniemożliwia prowadzenie działalności statutowej.
- Osoby i instytucje wspierające w różnych formach działania Placówki mogą otrzymać tytuł Honorowy MDK
- W Młodzieżowym Domu Kultury im. H. Stadnickiej obowiązuje „Polityka Bezpieczeństwa Informacji”
- Administratorem Danych Osobowych jest Młodzieżowy Dom Kultury im. Heleny Stadnickiej, ul. Słowackiego 17, 26-600 Radom, reprezentowany przez Dyrektora MDK;
- nauczyciele i pracownicy mający dostęp do danych osobowych są zobowiązani do przestrzegania RODO.
§ 34
- Zmiany w statucie mogą być dokonywane w drodze uchwały Rady Pedagogicznej na wniosek każdego z działających w Placówce organów.
- Wnioski Rady Pedagogicznej o zmiany w statucie wymagają pozytywnej opinii co najmniej dwóch z pozostałych trzech organów Placówki tj. Dyrektora Placówki, Samorządu Wychowanków, Rady Rodziców.
Tekst ujednolicony przyjęty uchwałą nr 5/2022/2023 z dnia 13 września 2022 r.
Przewodnicząca Rady Pedagogicznej MDK
Dorota Sokołowska
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Statut MDK Radom 2022 (format PDF) | 725.14 KB |