Konkurs adresowany dla nauczycieli szkół podstawowych (nauczyciel zgłasza uczniów ze swojej szkoły). Zadaniem uczestników będzie przejazd na rowerze, test wiedzy oraz sprawdzenie elementów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Ocena elementów jazdy sprawnościowej na rowerze na kartę rowerowa
- Włączanie się do ruchu – 5 elementów: ustawienie korb roweru w linii poziomej, ustawienie stopy na pedale, ustawienie stopy na ziemi, upewnienie się poprzez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie lewego ramienia na wysokość linii barków-ruszenie.
- Wyprzedzanie – 5 elementów: upewnienie się przez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie lewego ramienia na wysokość barków(zmiana toru jazdy), przejazd obok dwójki pieszych z zachowaniem odległości 100 cm, upewnienie się poprzez głowy w prawo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie prawego ramienia na wysokość linii barków (powrót na poprzedni tor jazdy).
- Slalom pomiędzy pachołkami (pięć pachołków w linii prostej, odległość pomiędzy pachołkami od 150 do 120 cm.
- Zawracanie – 5 elementów: upewnienie się poprzez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienia lewego ramienia na wysokość linii barków (dojazd do środka osi jezdni), sygnalizacja manewru poprzez podniesienie lewego ramienia , zawracanie z uniesionym ramieniem, zajęcie miejsca przy prawej krawędzi jezdni.
- Przejazd pomiędzy dwoma deskami o długości 3 metrów i szerokość 15cm.
- Przejście dla pieszych – 1 element: należy umożliwić przejście pieszym, którzy wchodzą równocześnie z jednej i drugiej strony jezdni. Rowerzysta musi zatrzymać się . Piesi wkraczają na jezdnię gdy rowerzysta zakończył manewr zawracania.
- Stop – 4 elementy: należy zatrzymać się przed linią, zejść z roweru, upewnić się (spojrzeć w lewo, w prawo i w lewo), ruszyć jak w punkcie Nr 8.
- Wsiadanie na rower w ruchu - 1 element: prowadząc rower należy ruszyć rowerem, zająć pozycję siedzącą na odcinku 1-3metrów jadąc.
- Szybkie hamowanie na sygnał - po usłyszenie sygnału gwizdka należy zahamować bezpiecznie, zatrzymać się, podeprzeć się jedną lub dwoma stopami na ziemi.
Uwaga: przejazd odbywa się w kasku twardym oraz bez limitu czasowego.