Termin realizacji: 27-30.04.2020 r.
Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym
Zasady poruszania się pieszych po drogach
Każda droga publiczna składa się z jezdni, poboczy, chodnika, drogi dla pieszych drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych, znajdujących się w obrębie tego pasa. Jeśli chodzi o ruch pieszych to dotyczy on chodnika, pobocza, oraz w niektórych przypadkach drogi dla rowerów oznaczoną znakiem na jednej tarczy widnieje symbol pieszego i rowerzysty.
Piesi mogą poruszać się chodniku prawą jego stroną, wyklucza to bowiem tamowanie ruchu, wpadanie na siebie, potrącanie i ułatwia mijanie się pieszych. Z chodnika mogą korzystać także osoby z wózkami dziecięcymi, inwalidzkimi, jeżdżący wózkami rowerowymi oraz dzieci do 10 roku życia pod opieka osoby pełnoletniej.
Na drogach poza terenem zabudowanym lub w przypadku braku chodnika piesi powinni iść lewym poboczem drogi, tak aby w przypadku zagrożenia mogły się z niego usunąć. Obowiązkowo po zmroku należy używać elementów odblaskowych.
Kolejnym niebezpiecznym elementem jest przechodzenie przez jezdnię przez przejście dla pieszych, oznaczone białymi pasami malowanymi na jezdni a także pionowymi znakami drogowymi. Przechodzenie przez jezdnię to cała technika, która wymaga podporządkowania się zasadom i tak należy: Przed przejściem przy samej jezdni zatrzymać się następnie popatrzeć w lewo w prawo i w lewo jeżeli nie nadjeżdża pojazd ruszyć obserwując kierunek z którego może nadjechać pojazd. W przypadku gdy pojazdy są w ruchu należy podjąć próbę dając jeden krok do przodu, a gdy pojazd się zatrzyma kontynuować przechodzenie obserwując inne pojazdy w przypadku więcej niż jednego pasa ruchu. Gdy przechodzimy przez przejście dla pieszych umieszczonym na jezdni z pasem zieleni w środku, traktujemy taka sytuacje jak dwa oddzielne przejścia. Najpierw obserwujemy pojazdy jadące z lewej strony a po wejściu na na chodnik znajdujący się na pasie zieleni obserwujemy pojazdy jadące z prawej strony.
Zakazuje się wbiegania i wchodzenia na przejście bez zatrzymania , przechodzenie na zakrętach dróg, wzniesieniach. W chodząc na przejście przed nadjeżdżający pojazd należy pamiętać że in większy pojazd ( autobus, ciężarówka) tym trudniej mu się zatrzymać.
Kolejnym etapem nauki poruszania się jest przejście przez jezdnię na skrzyżowaniu czyli w miejscu gdzie przecinają się kierunki ruchu pojazdów z ruchem pieszych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa i zapewnienia jego płynności odbywa się to za pomocą lamp sygnalizacyjnych umieszczonych na słupkach na chodniku lub wiszących nad jezdną. Każda lampa dla pieszych ma dwa światła patrząc od góry kolor czerwony który oznacza sygnał stój czyli zakaz wejścia na przejście, oraz od dołu kolor zielony czyli droga wolna otwarcie ruchu dla pieszego a w przypadku migającego sygnalizatora zielonego oznacza to że zapali się kolor czerwony. W przypadku gdy pojazdy rozpoczęły manewr skrętu i są częścią na pasach należy je przepuścić. Natomiast gdy na sygnalizatorze nadawany jest sygnał żółty migający należy potraktować to przejście jako niekierowane prze sygnalizacje świetlną. Kolejnym niebezpiecznym miejscem w ruchu są przystanki/zatoczki tramwajowe/wysepki. W przypadku gdy tramwaj zatrzymuje się a pieszy musi przekroczyć jezdnię bez wymaganego przejścia, należy zachować następujące zasady: Poczekać aż tramwaj zatrzyma się, kierujący pojazdami mają bezwględny obowiązek zatrzymania się i umożliwienia pieszym opuszczenie i wejście do tramwaju. Pieszy powinien zastosować zasadę ograniczonego zaufania, ponieważ zaprojektowane w ten sposób przystanki w przestrzeni ruchu drogowego nie spotyka się we wszystkich miastach a co za tym idzie kierujący pojazdami mogą się spotkać po raz pierwszy z taką sytuacją.
Pieszy musi pamiętać także o pierwszeństwie dla pojazdów uprzywilejowanych, a więc takich które podczas jazdy wysyłają sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych a także sygnale dźwiękowym o zmiennym tonie.
Zastosowanie się do wyżej wymienionych zasad pozwoli pieszym uniknąć różnych niebezpiecznych zdarzeń podczas poruszania się pod drogach iw ruchu miejskim.