Przykładowe testy dla rowerzystów
W ramach akcji #ZostańWDomu udostępniam test do samodzielnego rozwiązania w domu:
Pniżej garść informacji na temat Bezpieczeństwa Pieszych i Rowerzystów w Ruchu Drogowym.
„Jak poprawić bezpieczeństwo rowerzystów na drodze”
Wszyscy dobrze Wiemy jak potrafią zachowywać się dzieci, czy to w domu szkole, na drodze. Ich zachowanie jest bardzo trudne do przewidzenia. To czego ich nauczamy nie jest przez nich wykorzystywane w praktyce.
Na drodze: przechodzą lub co gorsze przebiegają w miejscach niedozwolonych, przechodzą na czerwonym świetle. Jeżdżą rowerem po chodniku i bezpośrednio z niego wjeżdżają na przejście lub co gorsze na jezdnię. A my kierowcy pojazdów poruszający się po jezdni nie jesteśmy na takie zachowanie przygotowani. Mamy przed oczami swój tor i tym torem się poruszamy a pamiętajmy że gdy w okolicach jezdni pojawi się piłka zaraz za nią pojawi się dziecko, które wbiegnie nam na jezdnię. Gdy wzdłuż jezdni po chodniku lub poboczu porusza się rowerzysta i na jego torze jazdy nagle znajdzie się dziura zaskakując rowerzystę będzie ją chciał ominąć i może wjechać bezpośrednio na jezdnię.
W tych dwóch sytuacjach może dojść do kolizji, wypadku a następstwem tego mogą być ranni lub zabici.
Nasuwa się pytanie: Jak poprawić bezpieczeństwo naszych dzieci na drodze? Jest kilka czynników, jak to zrobić i na które mamy wpływ. Są to:
- Edukacja w szkole
- Edukacja w domu
- Udział w spotkaniach, festynach, konkursach i turniejach o tematyce bezpieczeństwo w ruchu drogowym
- Zabezpieczenie pieszego, rowerzysty i stan techniczny roweru
W dzisiejszym materiale zostanie poruszony ten ostatni punkt.
Jazda na sprawnym i odpowiednio wyposażonym rowerze, jazda w kasku oraz elementy odblaskowe na pieszym to czynniki, które wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo. Elementy odblaskowe czy to w postaci wszywki w plecaku, czy w ubraniu, czy też zwykła opaska odblaskowa, lub opaska z diodami nieporównywalnie zwiększają widoczność pieszego który w okresie jesienno zimowym jest szaro-czarnym punktem nie widocznym na drodze.
Kaski rowerowe to już większy wydatek, ale życie dziecka jest najważniejsze.
Kask taki najlepiej gdy rodzice wybierają z dzieckiem . Mógłby to być kask na którym można coś narysować lub coś przykleić miało by to cel zabawowy a zarazem zabezpieczało by dziecko przy upadku. Należy pamiętać aby był dobrze dopasowany i zawsze zapięty na głowie. Najlepiej gdy sami damy przykład i wspólnie z dzieckiem pojedziemy w takim kasku na głowie. Pytanie: Po co nam ten kask?
W dzisiejszych czasach rowery górskie są wyposażone w dwa hamulce których manetki są zamontowane przy kierownicy. Po prawej stronie znajduje się hamulec który blokuje tylnie koło a po lewej przednie. W sytuacji w której dochodzi do konieczności użycia dwóch hamulców a dłonie mamy na kierownicy wciskamy najpierw prawą manetkę a potem lewą. W przypadku gdy np. skręcamy w prawo sygnalizując jedną dłonią ten manewr i jest konieczność hamowania jedną dłonią w tym przypadku lewą, może dojść do przewrócenia roweru i rowerzysty. Inny przykład to jazda z kolegami w grupie, przeważnie po chodniku, dzieci rozmawiają zapominają że jadą i wjeżdżają na przejście lub przejazd bezpośrednio przed pojazd. Dochodzi do kolizji wypadku są ranni a nawet zabici.
Kolejnym a zarazem najważniejszym czynnikiem jest stan techniczny roweru i jego wyposażenie. Jak wiemy rower powinien być wyposażony w światło koloru białego lub barwy żółtej selektywnej umieszczone z przodu, światło koloru czerwonego umieszczone z tyłu może być migające oraz światło odblaskowe, sygnał dźwiękowy oraz jeden sprawny hamulec.
Dodatkowe odblaski w pedałach, szprychach, z przodu kierownicy powodują, że w momencie oświetlenia rowerzysty przez pojazd jest on widoczny nawet gdy sam nie sprawnych świateł.
Wszyscy bądźmy odpowiedzialni za zdrowie i życie Naszych dzieci. Pamiętajmy o przepisach które definiują nam jak pieszy może się poruszać, o konieczności wyposażenia jego w elementy odblaskowe, jak i gdzie ma przechodzić przez jezdnię, kto może być rowerzystą, jak i gdzie może jeździć. Natomiast jest brak ustawy, która mówiła by o konieczności jazdy w kaskach. Cierpliwie na nią Czekamy.
Opracował Kamil Śmiechowski
O czym musimy wiedzieć przed jazdą na rowerze
Wyposażenie podstawowe:
- Z przodu jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej.
- Z tyłu jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkątne, oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające.
- Co najmniej jeden skutecznie działający hamulec.
- Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
- Kierunkowskazy - jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Wyposażenie dodatkowe:
- Z przodu białe światło odblaskowe.
- Dynamo lub bateria.
- Lusterko .
- Żółte światła odblaskowe dwa na przednim i dwa na tylnim kole.
- Podnóżka.
- Żółte światła odblaskowe na lewym i prawym pedale.
- Odblaskowego paska w kształcie nieprzerwanego pierścienia na obu bokach opony albo elementów odblaskowych w kształcie nieprzerwanego pierścienia na bocznych płaszczyznach kół tych pojazdów.
Stan techniczny:
- Mocowania hamulcy/klocków.
- Mocowania kół.
- Mocowania kierownicy.
- Mocowania siedziska.
- Błotników.
- Ciśnienia w oponach miary (zgodnie ze wskazówkami jakie widnieją na boku opony jednostka miary).
Bezpieczeństwo własne:
- Kask
- Kamizelka