Termin realizacji: 14-17.04.2020 r.
Manewry na drodze
Jazda w ruchu miejskim polega na wykonywaniu tzw. manewru którego wykonanie składa się z kilku elementów i zaczynamy od:
- Włączanie się do ruchu - 3 elementy: upewnienie się poprzez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie lewego ramienia na wysokość linii barków i przytrzymanie na czas 2 sekund, ruszenie
- Skręt w prawo - 4 elementy: sygnalizacja manewru poprzez uniesienia prawego ramienia na wysokość linii barków na czas 2 sekund, dojazd do prawej krawędzi jezdni, skręt, zajęcie miejsca przy prawej krawędzi jezdni.
- Skręt w lewo - 6 elementów: upewnienie się poprzez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienia lewego ramienia na wysokość linii barków na czas 2 sekund, dojazd do środka osi jezdni, sygnalizacja manewru poprzez podniesienie lewego ramienia na czas 2 sekund , skręt, zajęcie miejsca przy prawej krawędzi jezdni.
- Wyprzedzanie - 5 elementów: upewnienie się przez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie lewego ramienia na wysokość barków na czas 2 sekund (zmiana toru jazdy), w przypadku przejazdu obok idącego pieszego należy zachować odległości 100 cm, skręt głowy w prawo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie prawego ramienia na wysokość linii barków na czas 2 sekund, (powrót na poprzedni tor jazdy).
- Zawracanie - 6 elementów: upewnienie się poprzez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienia lewego ramienia na wysokość linii barków na czas 2 sekund, dojazd do środka osi jezdni, sygnalizacja manewru poprzez podniesienie lewego ramienia na czas 2 sekund , zawracanie, zajęcie miejsca przy prawej krawędzi jezdni.
- Omijanie - 7 elementów: upewnienie się przez skręt głowy w lewo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie lewego ramienia na wysokość barków na czas 2 sekund(zmiana toru jazdy), przejazd obok samochodu z zachowaniem bezpiecznej odległości, skręt głowy w prawo do tyłu, sygnalizacja manewru poprzez uniesienie prawego ramienia na wysokość linii barków na czas 2 sekund, (powrót na poprzedni tor jazdy).
- Wymijanie - 3 elementy: zachować bezpieczny odstęp od pojazdu jadącego z przeciwka, w razie potrzeby zmniejszyć prędkość i zjechać na prawo, w niebezpiecznych sytuacjach zatrzymać się
- Jazda po rondzie - w zależności jaki rodzaj ronda mamy należy się stosować do następujących reguł: Zaczynamy od ustąpienie pierwszeństwa przejazdu pojazdom które znajdują się na rondzie a następnie przy wyznaczonych pasach ruchu zajmujemy pas ruchu tak jak pokazują znaki poziome lub pionowe. W przypadku gdy mamy rondo bez znaków kierujemy się zasadą: skręcając w prawo ustawiamy się na prawym pasie, jadąc prosto ustawiamy się na prawym/lewym pasie, w lewo na lewym . W przypadku gdy nie ma tych pasów, ustawiamy się najbliżej krawędzi tam gdzie zamierzamy jechać, w prawo i prosto przy prawej w lewo przy lewej krawędzi jezdni. W przypadku zawracania zajmuje lewy pas, lub zajmujemy lewą krawędź jezdni. Najważniejsza rzeczą jest teraz sygnalizacja manewru zjazdu z ronda , należy ją dokonać o tyle wcześniej aby inny uczestnik mógł to zobaczyć, tj. przed zjazdem w którego mamy zamiar zjechać.